Oerol (3)

Na ons, in zeker opzicht, vol programma van de eerste twee dagen konden we dinsdag wat op adem komen. Aangezien onze voor die dag geplande voorstelling pas aan het eind van de middag begon, kregen we tijd om wat andere dingen te doen.  We hadden het idee opgevat voor het avondeten Wim, Puck en Marianne uit te nodigen. Maaike was inmiddels weer naar huis teruggekeerd. Suze moest nog wat zaken voor haar werk regelen en zou de nodige boodschappen doen. Bovendien had ze nog voldoende tijd om foto’s op het strand te maken op deze stralende dag. Fotograferen en koken zijn passies voor haar, kan het mooier?

In de Oerolweek is het topdrukte op Terschelling, maar niet overal!

Ik fietste ondertussen naar Marianne om de dit voorjaar gerenoveerde keuken en gangen te bewonderen. Met als pronkstuk een Aga fornuis, zoals mijn ouders vroeger ook in het pension hadden. Ook de nieuwe opbergkast in de keuken mocht er trouwens wezen. Marianne mag terecht trots zijn op het resultaat.

Omstreeks een half uur voor de voorstelling “Tsukumogami” – aangespoelde herinneringen – een verhaal over de natuur, verlies en menselijke veerkracht – troffen Suze en ik elkaar weer bij het verzamelpunt op de parkeerplaats van West aan Zee.

Kon je nog vraagtekens zetten bij de keuze voor het strand als locatie van de voorstelling “Penthesilea” die we op maandagavond zagen, in dit geval was er geen betere plek te vinden. Het thema van dit theaterstuk was de alles verwoestende tsunami waardoor Japan op 11 maart 2011 werd getroffen.

Het werd een indrukwekkende performance van dans en trommelgeroffel in een coproductie van muzikanten en kunstenaars uit Japan en Nederland. Het onheilspellende karakter van de aanstormende vloedgolf werd in deze opvoering overtuigend uitgebeeld.

In de aanloop van de voorstelling werd aan ons een lint uitgedeeld met het verzoek deze tussen twee stokken te spannen. Het idee was dat na de laatste voorstelling op Oerol er een tijdelijk monument gemaakt van deze linten zou zijn ontstaan, waarbij elk lint een nog vermist slachtoffer van de tsunami symboliseert.

oerol 13-613
Monument voor de vermiste slachtoffers van de tsunami in wording

Ook nu weer een paar videofragmenten van de voorstelling. Om het doordringende geluid van de trommels te ervaren kun je het best even een koptelefoon aansluiten.

Al met al een sublieme voorstelling.

En, o ja, die kwalificatie gold ook voor de door Suze bereide avondmaaltijd.

3 Comments on “Oerol (3)

  1. Hallo Cor, of ik er bij zat, zo helder heb je alles beschreven. Indrukwekkend was alles en zeker de Japanse voorstelling. Ik heb er van genoten.
    Bijzonder zo zonder Anky in Topaas te verblijven, tegelijkertijd mooi dat je op deze manier weer van Oerol kon genieten en dat Suze er ook was.
    Hartelijke groet,
    Dirkje
    P.S. Veel genoegen bij de a.s. Terschelling-reis.

    Like

    • Dankjewel voor je reactie Dirkje. Het was inderdaad een perfecte week. Zoveel verschillende theatervormen meegemaakt en allemaal op hoog niveau. Mooi om te lezen dat ik er zo over heb kunnen schrijven dat je het gevoel had er zelf bij te zijn.

      Like

  2. Hallo Cor, je zou zo een gouden boek kunnen schrijven over Oerol. Indrukwekkend om dat allemaal zo duidelijk te verwoorden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: