Oerol (5)

Wanneer tijdens mijn natuurkundelessen het onderwerp radioactiviteit op het programma stond, vertoonde ik steevast in één van de lessen de aflevering die Geert Mak in zijn serie over Europa wijdde aan de kernramp bij Tsjernobyl. Toen ik in het programma van Oerol zag dat er ook een documentaire vertoond werd over een bejaard echtpaar dat ondanks  het hoge stralingsniveau in het verboden gebied was blijven wonen, was mijn interesse meteen gewekt. In de aflevering van “In Europa” worden beelden vertoond die kort na de ramp boven de ontplofte kerncentrale zijn opgenomen. Ook is er te zien hoe brandweerlieden gepantserd met beschermend lood radioactief puin van het dak verwijderen. Ze werken in een soort ploegendienst waarbij ze om de paar minuten door een sirene worden gewaarschuwd om zich weer terug te trekken. De meeste hulpverleners sterven binnen een paar jaar. De weduwe van één van de omgekomen brandweerlieden was zwanger ten tijde van de ramp en vertelt over de trieste afloop van de bevalling.

Hoe kan het dat twee mensen tegen alle adviezen in als enige besluiten in Zvizdal te blijven en dan bijna 30 jaar in soms barre omstandigheden weten te overleven?

Vijf jaar lang reisde BERLIN naar Tsjernobyl om een tijd met Pétro en Nadia door te brengen en hun leven en keuzes te volgen. (Zie ook de link Trailer Zvizdal)

De film werd vertoond in een schuur van de boerderij van Jelle Cupido in Lies. Twee jaar geleden zagen Anky en ik daar de tweede voorstelling op Oerol van George en Eran, een Palestijns-Israëlisch duo en al vier jaar lang vaste deelnemers. Dit jaar presenteerden ze elke ochtend een talkshow op het festivalterrein. Ik herinner me dat het publiek destijds in een kring op houten bankjes zat. Nu waren er in de schuur tegenover elkaar twee tribunes geplaatst waarop je redelijk comfortabel zat. Precies daartussenin was het scherm neergezet waarop de film van twee kanten werd geprojecteerd. Onder het scherm waren 3 maquettes van de verblijfplaats van Pétro en Nadia in verschillende seizoenen geplaatst. Deze werden beurtelings belicht, passend bij de beelden op de film.

Mij was opgevallen dat de weg naar Zvizdal nog redelijk berijdbaar was. Volgens de filmmakers was hij vroeger echter wel twee keer zo breed. Het echtpaar had één dochter, maar zij kwam zelden haar ouders opzoeken. Dat was niet uit onwil, maar een financiële kwestie. De gids die de filmmakers begeleidde had na verloop van tijd wel een flinke vertrouwensband opgebouwd met de oudjes. De film eindigt met beelden van de uitvaart van Pétro. Hoe het Nadia daarna is vergaan kunnen we zien met behulp van de verwijzing op het kaartje dat we na afloop kregen.

IMG_0505

2 Comments on “Oerol (5)

    • Dank je Gerri! Fijn dat ze gelezen worden! Door er over te schrijven kijk ik er met nog meer plezier op terug.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: